Схема аналізу подій з хронологічної точки зору
(локалізація подій у часі)
·
коли пройшли
ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
·
на який
період історії людства вони припадають;
·
як
ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
·
як ця подія
кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної
історії;
·
складання
хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.
Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
·
правильно
займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
·
запам'ятайте,
що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
·
навчіться читати
легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події
та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв
тощо – зображуються на них схожими позначками;
·
зверніть
увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви
зрозумієте, що є резон у твердженні „Карта – це державна шпаргалка”;
·
працюючи з
контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
·
на
дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні
позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
Робота з
текстом підручника та історичними документами·
Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу,
визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова.
· Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова.
· Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
·
чи
документ доповнює текст підручника;
·
чи один
з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;
·
чи один
з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
· З'ясуй значення всіх
понять, що містяться в текстах.
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.
Види роботи з текстом
підручника як джерелом інформації
·
читання
мовчки або вголос;
·
виписування
дат;
·
складання
хронологічних таблиць;
·
робота з
термінами, географічними назвами, висновками;
·
виписування
імен історичних персоналій;
·
відбір
історичних фактів для доведення окремих суджень;
·
формулювання
висновків на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
·
складання
плану чи тез.
Схема аналізу
історичного документу
Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний
(коментар чи
переказ про подію з уст дослідника).
Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
переказ про подію з уст дослідника).
Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
·
Хто автор
цього документу? Чиї інтереси він захищає?
·
Про що
розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?
·
Коли
написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи
загальна ситуація в цей період?
·
Де
відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
·
Якими
мотивами керувався автор документу?
·
Як цей
документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище
чи процес?
Визначення
хронологічних рамок подій, їх співвідношення. Складання хронологічної таблиці
· Запиши в зошиті дати головних
подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої
історії:
·
знайди
спільні чи близькі за часом дати;
·
порівняй
події;
·
зроби
висновки.
Вміння
висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань, усне рецензування
відповідей інших учнів·
-
Уважно слухай
відповідь товариша.
-
Бери участь в
обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.
-
Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.
Вимоги до
плану
· Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. Нічого суттєвого не
повинно бути пропущено.
· У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
· У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
Складання
плану
·
Уважно
прочитайте назву теми плану, текст параграфу.
·
Спробуйте
засвоїти зміст матеріалу в цілому.
·
Відберіть
тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
·
3апишіть
головні, на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.
·
Добре
продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
·
Якщо план
складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал
таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
·
3найдіть
дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у
вигляді підпунктів плану.
·
Перевірте, чи
розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам
краще засвоїти матеріал.
Конспектування
Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
·
Кілька
разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
·
Розділіть
текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
·
Зробіть
аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
·
Сформулюйте
тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
·
Запишіть
основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.
Характеристика
пам'яток культури
· Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого
мистецтва, архітектури, скульптури.
· До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.
· Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?
· Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.
· Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).
· До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.
· Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?
· Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.
· Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).
Як скласти історичний портрет.
Познайомитись із історичним часом
(епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча.
· Визначити походження (стан) цієї людини.
· Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).
· Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.
· Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.
· Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.
· Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.
· Як ви оцінюєте його діяльність?
· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).
· Визначити походження (стан) цієї людини.
· Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).
· Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.
· Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.
· Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.
· Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.
· Як ви оцінюєте його діяльність?
· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).
Схема характеристики
історичної особи
·
Історичні
умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування
особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови
їх становлення та формування.
·
Цілі
діяльності та можливості їх досягнення.
·
Якими
засобами та шляхами досягається поставлена мета.
·
Основні
результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
·
У чому
значення діяльності цієї особистості.
·
Яке Ваше
ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?
Узагальнення
Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
·
Виділіть
головне поняття в отриманому завданні.
·
Перевірте, як
Ви зрозуміли його зміст.
·
Відберіть
основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.
·
Проаналізувавши
їх, виділіть спільні риси.
·
Сформулюйте
провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.
Порівняння
Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
·
засвоєння
об'єктів порівняння та їх запис;
·
виділення
критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння. Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи процесів.
·
чітке
формулювання й короткий запис змісту порівняння;
·
порівняння
об'єктів за кожним з критеріїв;стисле узагальнення та його запис.
Немає коментарів:
Дописати коментар